Aankomst en Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan Willem Putten - WaarBenJij.nu Aankomst en Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan Willem Putten - WaarBenJij.nu

Aankomst en Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

14 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal! (of zoals ze hier zeggen Sawadie khrap).
Dit is alweer dag drie van mijn avontuur in Thailand. Hoogste tijd dus om jullie op de hoogte te stellen van mijn ervaringen.

De reis naar Thailand

Laat ik maar beginnen met mijn reis naar Thailand. Dinsdag was het zo ver: de dag van vertrek. Om negen uur stond ik met backpack en al op Schiphol. Nadat ik afscheid had genomen van mijn uitzwaaicomite (bestaande uit mijn ouders, Glenn, Frank, Belinda , Peter, Priscilla en Elana) besloot ik maar eens op het vliegtuig te stappen. Mijn eerste vliegtocht bracht mij naar het wonderschone Helsinki. Althans, ik geef Helsinki maar het voordeel van de twijfel aangezien ik alleen maar het interieur van het vliegveld heb kunnen zien (je kon niet eens naar buiten kijken omdat het op dat moment daar heel erg mistig was).

Na een paar uur te hebben gedood met een boekje, gratis WiFi en oma’s fenominale appel-kaneelcake mocht ik eindelijk beginnen aan vliegtocht nummer 2. Deze tocht zou mij in 9,5 uur naar Bangkok brengen. In het vliegtuig ontmoette ik Andy uit Kopenhagen die naast mij zat in het vliegtuig. Andy was ook op weg naar Thailand en had Phuket als voorlopige eindbestemming. Andy en ik konden het goed vinden dus de reis begon goed.

Daar kwam helaas snel verandering in toen bleek dat het vliegtuig gevuld was met een dozijn kinderen in de leeftijdscategorie 0-4 die nogal ontroerd raakten van de vliegtocht. Daar kwam nog bij dat mijn ingewanden de overheerlijke kant-en klare vliegtuigmaaltijd (Goulash) niet zo goed konden waarderen. Deze twee factoren zorgden ervoor dat ik de hele toch niet heb kunnen slapen. Gelukkig was er wel de mogelijkheid om een film te kijken in het vliegtuig en dat maakte natuurlijk een hoop goed.

Negen uur later kwamen we uiteindelijk aan in Bangkok. Daar maakte ik een kapitale fout door tegen Andy te zeggen dat de reis tot nu toe erg soepel verliep. Dan vraag je natuurlijk om moeilijkheden. Ik werd dan ook op mijn wenken bediend want niet lang daarna kreeg ik te horen dat ze in Amsterdam vergeten waren mijn backpack mee te nemen naar Bangkok. Die zou de volgende dag worden nagezonden. Als troost kreeg ik wel 70 euro aan smartengeld, dus uiteindelijk bleef ik toch in een goede bui.

Het vliegen naar van Bangkok naar Chiang Mai ging erg soepel. Tot mijn grote vreugde stond er iemand op het vliegveld van Chiang Mai met een bordje “ Jahn Willliam van Rutten” (waarschijnlijk) op mij te wachten. Deze man bracht mij naar mijn Hostel .

Chiang Mai dag 1

Allereerst mijn hostel. Het hostel ziet er prima uit. Mijn kamer is redelijk groot, ik heb een veranda met uitzicht op een tropische tuin en mijn kamermeisje is erg bedreven in handdoek origamie. Mijn hostel is gelegen aan een de Pingriver.

Op mijn eerste dag heb ik overdag vooral geslapen. Daarna besloot ik de stad eens te bezoeken. Nu wou het toeval dat mijn hostel vlakbij de beroemde nachtbazaar is. En de nachtbazaar is natuurlijk een geweldige plek om het Thaise leven te observeren. Het eerste wat me op viel is hoe krap alles is. De kraampjes van de bazaar bevinden zich meestal aan beide kanten van de stoep. En de stoep is zonder kraampjes al niet zo breed. Met kraampjes rest er enkel een smal paadje waarover je langzaam langs de kraampjes kan lopen. Indien iemand stil staat, om iets te kopen bij een kraampje, dan staat iedereen achter deze persoon ook stil. Op een gegeven moment kwam ik op een pleintje waar ik iets makkelijker door kon lopen. Ik besloot op het pleintje te zoeken naar een eettentje. Uiteindelijk ben ik gaan zitten op het terras van een visrestaurant (waar je de door jou gewensde vis kon aanwijzen in een aquarium zodat je zeker weet dat je verse vis krijgt). Ik heb daar echt een overheerlijke garnalen wokschotel gegeten. Terwijl ik daar lekker zat te smullen kon ik in alle rust de situatie in me opnemen. Het plein was overal verlicht met gezellige rode lapjes en overal waren speakers opgehangen waaruit traditionele Thaise muziek klonk. Overal rook je rijst, fruit en wierrook. En hier en daar zag je een travestiet lopen die reclame maakte voor een ‘caberet’ (de een was overtuigender dan de andere). Ik was in Thailand!

Dag 2

Op deze dag ben ik het oude centrum gaan verkennen. Daar stond ik voor het eerst in mijn leven in een boeddhistische tempel. Ik vond het erg indrukwekkend. Als je op de foto’s kijkt dan zie je wat ik bedoel. Op een van deze tempelcomplexen ben ik weze babbelen met een monnik die me van alles heeft verteld over het boeddhistische geloof en het leven als een monnik, ik vond het een hele bijzondere ervaring.
Op woensdagavond besloot ik weer naar een willekeurig eettentje te gaan waar ik wederom een heerlijke Thaise curry heb gegeten. Toen ik daar zat realiseerde ik me opeens hoe belachelijk weinig je maar hoeft te betalen voor het eten daar. Voor een lekker curry met een drankje ben je vaak niet meer dan drie euro kwijt, en dat terwijl het eten echt heel erg lekker is. Volgens internet is de standaardfooi hier twintig Bath, maar ik voel me dan zo’n ontzettende krent (20 bath staat gelijk aan 0,45 euro).

Diezelfde avond constateerde ik dat mijn voetjes moe begonnen te worden. Aangezien alle vrouwen, in de portieken, mij toeriepen dat ze heel graag mijn voeten wouden masseren, ging ik maar overstag. Zo’n voetmassage is echt heel fijn (al moet je wel tolereren dat alle masseurs in de zaak over jou aan het roddelen zijn in het Thais). Met een geknakte trots maar met glimmende voeten vervolgde ik mijn weg naar mijn hostel waar ik weer met tevredenheid terugkeek op mijn tijd hier.

Dag 3

Vandaag ben ik heel erg bezig geweest met het zoeken naar een nieuw hostel. Hoewel mijn huidige hostel heel erg proper is mis ik toch een beetje de sociale aanspraak. De gemiddelde bezoeker is toch al gauw vijftig, dus het is niet echt bepaald een sociale hotspot.
Vanavond schijnt er hier een festival te zijn (kennelijk is het Buddhadag). Dus vanavond ga ik maar weer eens in de stad kijken hoe ze hier een festival vieren.

Ik hoop dat jullie dorst naar informatie nu een beetje is gestild. Ik zal spoedig een nieuw verslag schrijven.

Lao jer gun! (dat betekent tot ziens! Volgens mijn woordenlijstje)

  • 14 Februari 2014 - 09:29

    Lisette:

    Hoi JW! Wat leuk dit verslag, ik heb het met plezier gelezen en ik kon me helemaal voorstellen hoe je daar nu zit, bent en hetgeen je allemaal meemaakt. Ik kreeg zelfs water in mijn mond bij de verhalen van alle lekkere maaltijden. Maarrr.....veranderen van hostel omdat er mensen van een jaar of 50 zijn.....hahaha.
    Dit onthoud ik wel hoor! Hier is alles ok en ik zie uit naar je volgende verhaal. Liefs Lisette

  • 14 Februari 2014 - 10:29

    Lisette Ooms ;) :

    Super leuk te lezen hoe jij het allemaal beleeft daar! Wel goed dat je een ander hostel neemt, leer je tenminste wat mensen kennen :) En die 45 cent fooi op 3,- is prima in verhouding toch! Ben benieuwd naar je volgende verhalen!

    Xx Lisette & Geraud

  • 14 Februari 2014 - 10:33

    Vanessa:

    Hey Jw!! Wat schrijf jij leuk alsof ik er gewoon bij ben :) Hopelijk vind je snel een ander leuk hostel. Heel veel plezier met de buddadag dikke kus!

  • 14 Februari 2014 - 11:41

    Rosa:

    Hoi JW! Oh jee, wat een feest moet jouw reis zijn geweest zeg haha. Je hebt het ook echt allemaal gekregen: huilende kinderen, misselijkheid door het eten en dan ook nog je bagage kwijt! Gelukkig ben jij wel een koele kikker en is alles dan toch nog goed gekomen. Het eten klinkt heerlijk en de sociale aanspraak komt jou kennende vast wel goed. Veel plezier!

  • 14 Februari 2014 - 12:31

    Hans En Atty:

    Hoi JW,
    Wat een prachtige belevenis, nu al! En je bent nog maar net op weg. Je zult ongetwijfeld nog veel mooie dingen beleven en leuke mensen ontmoeten. Hou ons op de hoogte!!
    Groetjes van je fans uit Dronten xxx

  • 14 Februari 2014 - 12:54

    Eveline:

    Hey broer! Geweldig, je verhaal!! Ik zie je daar helemaal zitten aan de thaise curry! Wat een andere wereld he, Thailand. Zo te lezen begin je al lekker in de backpackmodus te raken....
    Geniet volop van alles wat je ziet, ruikt, proeft en beleeft.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal. ( Met jouw leuke manier van schrijven, waan ik me ook een beetje in Thaland, en dat bevalt al goed, laat staan als je daar ook echt bent!)

    Dikke knuffel van je zus van "Rutten":-) xxx

  • 14 Februari 2014 - 14:48

    Mandy:

    Oh jaaaa.. wat herkenbaar allemaal!
    Die markt, zo vol! En ik heb ook mijn voetjes laten masseren in Chiang Mai!
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat!!
    Ik heb altijd van je schrijfstijl gehouden ;)
    Dus keep on the good work!
    xx Randy

  • 14 Februari 2014 - 17:58

    Lotte:

    Ha JW,

    Wat leuk om te lezen!! Wat een belevenis, ben heel erg benieuwd naar je volgende verhalen.
    Veel plezier en geniet ervan!

    Groetjes Lotte

  • 14 Februari 2014 - 19:35

    Paula:

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen! Wat een leuke, fijne en plezierige schrijfstijl heb je.
    Mooie verhalen! En wat doe je het al goed! Lekker beetje verkennen en genieten van de dingen die op je afkomen.
    Blijf vooral genieten en ik verheug me op een nieuw verhaal over je avontuur.
    Veel plezier en Enjoy!!
    Liefs Paula

  • 15 Februari 2014 - 13:22

    Iris:

    Hoi JW,

    Wat een leuk verhaal! Ik krijg nostalgisch gevoelens als ik het lees.
    Balen van je backpack maar gelukkig ook weer redelijk snel opgelost.
    Super gaaf dat je daar nu bent!! Met je ratten gaat het goed hoor :) Nefertiti of is Cleopatra de bruine? had wel voor commotie gezorgd. Ze was Nicky's neus aan het likken en toen dacht Nicky "aahhh wat lief", totdat ze ineens in haar oog beet :O, maar het viel mee hoor!
    Nou ik ben benieuwd naar je volgende verhaal :).

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Jan Willem

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 12812

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 16 Mei 2014

Azië

Landen bezocht: