Chiang Mai (deel 2) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan Willem Putten - WaarBenJij.nu Chiang Mai (deel 2) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan Willem Putten - WaarBenJij.nu

Chiang Mai (deel 2)

Door: JanWillem van Putten

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

20 Februari 2014 | Thailand, Bangkok

Hallo brave lezers!

Het is weer de hoogste tijd dat ik jullie weer eens blij maak met zinderend reisverslag! Dus zet je schrap voor weer een nieuw leesavontuur!

Dit is overigens mijn derde poging tot het schrijven van dit reisverslag. Bij mijn vorige twee pogingen maakte ik gebruik van mijn tablet. Dit was geen succes aangezien ik het beide keren presteerde om op het laatste moment mijn verslag te verwijderen door per ongeluk met mijn pink op een advertentie te klikken. Gelukkig heb ik nu een echte computer gevonden want ik vreesde al dat ik bij een derde mislukking niet in staat zou zijn de impuls te onderdrukken om mijn mooie tablet uit het hostel raam te frisbeen.

Ik heb de afgelopen paar dagen heel veel gezien, heel veel gedaan en heel veel mensen ontmoet. Het is voor mij schier onmogelijk om alles te benoemen in dit reisverslag. Maar ik ga toch een poging wagen.

Dag 3 (deel 2),

Dit was een bijzondere dag in Thailand, het was namelijk een boeddhistische feestdag. Het was namelijk Makha Bucha dag. Op deze dag staan ze in Thailand stil bij een bijzonder moment uit het leven van Boeddha. Negen maanden nadat Boeddha de staat van verlichting had bereikt besloten 1.250 van zijn discipelen op het zelfde moment spontaan naar Boeddha te gaan om naar hem te luisteren. Tijdens deze bijeenkomst legde hij de basis voor het huidige boeddhisme.
Dit was natuurlijk uniek dat ik juist op dit moment in Thailand was dus ik besloot naar de binnenstad te gaan om het allemaal van dichtbij mee te maken. Op weg naar de binnenstad kwam ik opeens een hele politiemacht tegen die een hele stoet auto's begeleiden met geblindeerde ramen. Even later kwam ik langs een Wat (zo noemen ze hier een tempel) waar alle auto's geparkeerd stonden en alle voorgenoemde politieagenten gestationeerd stonden.
Wat was er aan de hand? De prinses van Thailand was ook in Chiang Mai en deed ook mee met de ceremonie! dus ik besloot even te blijven kijken.
Ik kon helaas niet te dicht bij de tempel komen omdat ik het in dit stadium van mijn reis nog geen ruzie wou maken met de politie.
In het begin kon ik dus niet veel zien maar kon ik wel horen hou ze in de tempel aan het "chanten" waren. Even later liepen ze allemaal naar buiten en liepen ze drie keer in progressie om de tempel, met de prinses in het midden achter de monniken maar voor de normale watgangers (uiteraard geflankeerd door twintig bodyguards). De ceremonie werd afgesloten met het oplaten van enkele lampionnen. Toch leuk om eens te zien.

Dag 4
Dit was de dag van de verhuizing. In mijn vorige verslag merkte ik al op dat mijn hostel niet zo'n sociale hotspot was. Dus ik besloot te gokken op Deejay's Backpackers. Omdat het de naam mee had. Er was alleen 1 probleem. Ik moest om elf uur uitchecken bij mijn vorige hostel maar ik kon pas om twee uur mijn nieuwe kamer betrekken. Wat te doen in de tussentijd?
Ik besloot wat door het oude centrum heen te struinen. Uiteindelijk kwam ik bij een Wat aan waar ik besloot een kopje koffie te drinken. Opeens werd ik op mijn schouder me getikt. Ik draaide me en zag een wat oudere monnik staan. De monnik bleek Phra Montri te heten en hij vroeg me of hij bij me mocht zitten. Ik nodigde hem uit om met mij een kopje koffie te drinken. We hebben uiteindelijk drie uur over het boeddhisme gesproken. Een hele onverwachte maar erg leuke besteding van de middag.

Mijn hostel was trouwens een grote verbetering (al was mijn kamer iets minder luxe). Ze hadden zelfs een geniale tuin met een kampvuur, een pooltafel, een zwembad en een boomhuis (inclusief hangmatten)!!! Een waar tropisch paradijsje dus. Er waren ook heel veel mensen van mijn leeftijd (zelfs wat Nederlanders) dus ik heb een hele gezellige avond gehad.

Dag 5

Op deze dag ging ik naar een olifantenkamp waar ze mishandelde olifanten verzorgden. Ik werd bij dit bezoek vergezeld door een groepje toeristen
uit Amerika en een Franse moeder met bijpassend schattig dochtertje.

Het bleek erg leuk te zijn. Bij aankomst werden we begroet door een babyolifantje die we mochten voeren met wat bananen. Als dank kregen we van de kleine olifant allemaal een zoentje (met de slurf) en ik kreeg er ook nog een omhelzing bij, omdat ik speciaal ben denk ik...

Toen was het tijd om te rijden. En neen, dit was niet zo'n ritje waarbij je op een bankje moest zitten. In plaats daarvan moest ik zelf op de olifant klauteren en mezelf in evenwicht houden terwijl ik op de nek plaats naam. In het begin zat ik niet geheel ontspannen maar uiteindelijk kon ik toch genieten van het tochtje en de spectaculaire omgeving.
Even later kwamen we aan bij een riviertje waar de olifanten zich gingen wassen. Voor ik er erg in had stond ik ook in de rivier water te gieten over de olifant. Ik heb zelden een schepsel zo zien genieten van een bad.
Het bezoek kwam ten einde met een heerlijke rijstmaaltijd die de vrouw van de eigenaar voor ons had geprepareerd. Heerlijk!

Die avond was er ook een grote markt in Chiang Mai.: The Sunday Market! Het was erg leuk om daar eens overheen te struinen. Overal hoorde je verschillende Aziatische ballades, rook je exotisch eten en zag je veel te dure souveniertjes. Op deze markt heb ik ook iets van mijn bucket-list kunnen afstrepen: insecten eten! Ik moet echter wel zeggen dat gefrituurde larven toch niet zo lekker zijn als ze er uit zien. Maar met wat soja-saus was het allemaal best te doen.

Zo, en daar wou ik het eventjes bij laten. In de volgende aflevering zal ik jullie vertellen over mijn bezoek aan de bergstammen, mijn ervaringen bij een kickbokswedstrijd en mijn eerste schreden in Bangkok.

Groeten uit Bangkok!

Ps. iedereen bedankt voor de enthousiaste reacties op mijn vorige verslag. Het is erg leuk om te horen dat mijn verhalen jullie bekoren.

  • 20 Februari 2014 - 11:34

    Lisette Aalberts:

    Hoi JW, hartelijk dank voor je leuke verslag, ik zie nu alweer uit naar het volgende!Liefs Lisette

  • 20 Februari 2014 - 11:38

    Marieke Albers:

    Hoi JW, wat een leuk verhaal weer!! (ondanks je tablet ;p, ik kan me je frustratie goed voorstellen haha). Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt en dat je nu een leuk hostel gevonden hebt. Zo'n ontmoeting met olifanten lijkt me ook heel bijzonder. Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen!! Liefs Marieke

  • 20 Februari 2014 - 11:49

    Randy:

    Wauw Jean-Guillemm, je eerste week zit er alweer op! En je eerste opdracht is door de jury goed gekeurd!
    Bangkok is best overwhelming he!
    Wij verbleven de eerste keer in "Lamphu House" en de tweede keer in "Rambuttri Village Inn" beiden aan de Soi Rambutri. Leuk straatje, schuin tegenover de Koh San Road, maar dan rustiger :)
    Enjoy!!!
    xx

  • 20 Februari 2014 - 11:52

    Alexander:

    Hee JW!
    Mooie berichten man! Krijg zo zelf ook zin om te gaan reizen;)
    Veel plezier bij de kickbokswedstrijd, hopelijk win je nog wat geld!
    Groetjes,
    Alexander

  • 20 Februari 2014 - 19:31

    Priscilla:

    Hey JW!
    Ik vind je verhalen ontzettend leuk om te lezen! Je schrijft leuk! Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, en wat heb je al veel gezien en gedaan. Ik kijk uit naar het volgende verslag! Veel plezier!
    Groetjes Priscilla

  • 21 Februari 2014 - 09:38

    Eveline:

    Fantastisch verhaal weer! Ik pak vandaag nog mijn koffer en kom gelijk naar je toe! ( in mijn dromen dan he). Veel plezier nog!! Goede reis vanavond en op naar het volgende (duik) avontuur. Veel liefs van ons!

  • 21 Februari 2014 - 15:12

    Oa En Oma:

    hoi j w

    Wat een fantastische verhalen, je kunt wel een boek schrijven .
    G eniet er maar van, als het zo blijft gaan, kom je nog tijd te kort.

    Groetjes Oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Jan Willem

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 12826

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 16 Mei 2014

Azië

Landen bezocht: